Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /home/mrporo15/public_html/mustachemedia.nl/wp-content/themes/mustache/functions.php on line 73
Copyright © 2011 - 2014 Mustache Media | Webbureau te Harderwijk . Home . Over Ons . Diensten . Werk . Artikelen . Contact . Partners
  • Roderik Peeters

  • SEO
  • 25 juli 2014

SEO handleiding bij het gebruik van WordPress

WordPress SEO

SEO is belangrijk voor elke website om hoger in Google te komen. SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Al wordt in Nederland vooral de Engelse term gebruikt.

Mustache Media ontwikkeld haar websites voornamelijk in WordPress, WordPress heeft opzichzelf niet genoeg functies om de SEO van een website goed te controleren. Hiervoor maakt Mustache Media dan ook gebruik van een module die dit wel mogelijk maakt in WordPress, namelijk WordPress SEO Plugin. Het gebruik van deze plugin garandeert je niet dat je direct hoger in Google kan komen. Voor de klanten van Mustache Media en natuurlijk alle lezers is dit artikel dan ook geschreven.

[toc]

Waarom SEO?

Met de dag komen er meer websites op het internet. Je zal wel begrijpen dat er meerdere websites zijn die dezelfde informatie aanbieden. Steeds vaker roepen webbureau’s dat ze ervoor zorgen dat een website op de eerste plek in Google komt te staan. Neem van mij aan, dit kunnen ze niet garanderen. Wel krijgen website-eigenaren meer door dat het begrip SEO belangrijk is voor hun website om betere zichtbaarheid te hebben binnen Google.

Verschillende bezoekers

Je krijgt verschillende soorten bezoekers op je website:

  • Via een andere website (Verwijzing)
  • Organisch (Zoekmachine)
  • Display Marketing (Kosten per Klik)
  • Affiliate Marketing (Kosten per aankoop / lead)

Bezoekers via de onderste twee methodes krijg je alleen binnen als je advertenties hebt uitgezet. Dit kan via verschillende kanalen, heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op.

Betaalde vs Gratis bezoekers

Je kan via Google bezoekers binnen krijgen via betaalde resultaten, dit kan je doen door te adverteren met Google Adwords, maar je kan via Google ook bezoekers gratis naar je website krijgen.

De bezoekers die via Google naar je website komen noemen we Organische bezoekers. Zoals hierboven genoemd is het dus mogelijk om te adverteren in Google, hier zal later een blog worden geschreven. In dit artikel richten wij ons vooral op de organische bezoekers.

SEO is belangrijk om de gratis bezoekers op je website te krijgen. Maar hoe doe je dit?

 

WordPress SEO : De handleiding

SEO is niet iets dat je uitgelegd krijgt en dan direct doorhebt, SEO moet je leren. Als je klant bent bij Mustache Media en de website in WordPress is gemaakt kan je de SEO van je website goed beheren met de module die hiervoor is ingebouwd. Daarnaast zijn er verschillende punten die goed zijn om te weten als je meer wil weten over SEO.

Als klant bij Mustache Media heb je onder elk artikel en pagina een module genaamd “WordPress SEO door Yoast”.

WordPress SEO door Yoast

Hieronder wordt uitgelegd hoe op te gaan met de mogelijkheden van deze module.

Kiezen van je zoekwoord

Het is verstandig om artikelen en pagina’s te optimaliseren aan de hand van zoektermen waarmee bezoekers via Google binnen kunnen komen. Voor alle zoektermen waarmee je bezoekers binnen kunt halen die aansluiten bij het onderwerp van je website zou een pagina of artikel moeten komen.

Per artikel of pagina is het noodzakelijk om je op één zoekterm te richten, het kan natuurlijk zijn dat je zoekterm uit meerdere woorden bestaat. Probeer dit wel zo beperkt mogelijk te houden. Een geschikte zoekterm is een zoekterm waar mensen daadwerkelijk op zoeken. Onderaan dit artikel wordt een tool gegeven waarmee je kan zien of bezoekers daadwerkelijk op een zoekterm zoeken en hoevaak dit gebeurd in een maand.

Wanneer je een geschikte zoekterm hebt kun je dit gebruiken in:

  • Het artikel of pagina zelf;
  • De titel tag van het artikel of pagina;
  • De titel van het artikel of pagina;
  • De kopjes van het artikel of pagina;
  • Anchor teksten van links;
  • Alt teksten van afbeeldingen;
  • Title teksten van links.

Optimaliseer je titels

De titel, de inhoud van de <title> tag van je pagina, is een belangrijke factor voor je rankings in de zoekresultaten. Niet alleen is het letterlijk de titel van het tab of browservenster, het is ook de eerste regel die mensen zien in je zoekresultaten, gevolgd door de URL en een snippet, meestal de description.

SEO Titel tag

Op veel websites is de titel voor artikelen nog steeds “Blognaam > Blogarchief > Titel met veel zoekwoorden” of “Blognaam > Titel met veel zoekwoorden”. Om de bezoekersaantallen naar je website te krijgen die je verdient, zou dit andersom moeten zijn. Om de volgende redenen:

  • Zoekmachines kennen meer gewicht toe aan de woorden die vooraan staan, dus als je zoekwoorden dichter bij het begin van de titel staan, rank je meestal beter.
  • Mensen die de zoekresultaten scannen, zien de woorden vooraan als eerste. Als je zoekwoorden dichter bij het begin van de titel staan, is er meer kans dat mensen op jouw link klikken.

De module van Yoast heeft verschillende invulvelden, de Snippet voorbeeld is hoe de weergave van de pagina eruit zou zien binnen de zoekresultaten van Google. Bij focus zoekterm wordt het zoekwoord ingevuld wat de meest relevante dekking heeft op het artikel of pagina (dit moeten niet hele verhalen zijn). Daaronder staat “SEO Titel”.

In het grijs wordt vaak de titel overgenomen zoals hij bovenin is aangegeven bij de titel van het bericht. Je kunt hem aanpassen of een compleet nieuwe schrijven. Voor titels zijn de volgende punten belangrijk:

  • Ze moeten altijd je merknaam bevatten, het liefst aan het eind, zodat je mensen je site herkennen bij meerdere zoekopdrachten (mocht de titel te lang worden kan de merknaam worden weggelaten).
  • Ze moeten altijd het zoekwoord bevatten dat jij het belangrijkst vindt voor het artikel of pagina. Dit wordt het Focus zoekwoord genoemd zoals hierboven al aangegeven. Het zoekwoord staat idealiter aan het begin van de titel.
  • De rest van de titel moet mensen verleiden om op de link te klikken.

Optimaliseer je descriptions

Een meta tag bevat de description (beschrijving) van een artikel of pagina, deze is zowel belangrijk voor je bezoekers als voor Google. In de zoekresultaten van Google wordt de description getoond als de zwarte tekst die onder de URL staat. Normaal gesproken wordt de meta description alleen gebruikt wanneer het zoekwoord waar de bezoeker naar zocht erin staat.

SEO Meta tag

Een Meta tag kan maar een beperkt aantal karakters hanteren, belangrijk is hierbij om te focussen op het doel van de pagina. De Meta tag moet niet alleen de eerste alinea bevatten van de pagina. Je kan met de meta tag bezoekers aansporen om jouw website aan te klikken. Dit zullen ze niet doen als er alleen maar hoofdletters instaan of alleen maar vragen. Samen met de titel tag is de meta tag dus erg belangrijk om organische bezoekers naar je website te krijgen.

Optimaliseer je permalinks

Een permalink is een functie in vooral dynamische websites om een bepaalde pagina een permanente link te geven. Een permalink is belangrijk voor SEO omdat dit de zoekmachine alvast een hint geeft waar de pagina overgaat.

SEO Permalink

De titel van dit artikel is “SEO handleiding bij het gebruik van WordPress”. De Permalink is zoals in de afbeelding hierboven te zien “kennisblog/seo/handleiding-wordpress-seo/”. De belangrijkste woorden uit mijn titel zijn “handleiding”, “wordpress” en “seo”. De twee andere woorden die ervoor staan zijn de categorieën waarin dit artikel staat. Google kan aan de hand van deze permalink direct zien waar de inhoud van dit artikel overgaat.

Let op!

  • Maak je permalink niet te lang (je permalink moet geen verhalen bevatten, probeer lidwoorden te vermijden);
  • Gebruik de belangrijkste woorden uit het artikel of pagina;
  • Gebruik geen woorden die helemaal niet aansluiten bij het artikel of pagina.

 

WordPress SEO : Template optimalisatie

Koptekst WordPressHeadings

Kopjes geven overal ter wereld extra waarde mee. Als je een krant leest of een artikel in een tijdschrift, overal wordt er gebruik gemaakt van kopjes. Ook voor SEO zijn kopjes belangrijk. Je kan met kopjes tekst indelen. Google leest op deze manier hoe een pagina is ingedeeld. We kennen de koptekst misschien wel uit Word. Dit is ook mogelijk in WordPress.

De H1 tag zou je altijd aan de titel van de pagina moeten geven omdat de titel de meeste waarde heeft en het beste verteld waar het artikel of pagina over gaat. Bij klanten van Mustache Media wordt dit automatisch gedaan. De H1 tag moet maar 1 keer per artikel of pagina worden gebruikt.
De H2 t/m H6 tag mag wel vaker worden gebruikt. De waarde van de tags gaan van 1 naar 6, waarbij 1 hoog is en 6 laag. De meest gebruikte tags zijn:

  • H1: Titel van de pagina;
  • H2: Tussenkoppen;
  • H3: Sub-tussenkoppen.

In WordPress kan je met de dropdown simpel de gewenste koptekst selecteren. Het is overigens niet aan te raden om verder te gaan dan H3, probeer het gebruik van deze kopjes te beperken.

Afbeeldingen

Het is natuurlijk aantrekkelijk voor een bezoeker om afbeeldingen bij je content (tekst) te zetten. Dit maakt het voor de bezoeker niet alleen leuker maar soms ook begrijpelijker. Let op dat deze afbeeldingen wel passen bij het onderwerp en de bezoeker niet afleiden of afschrikken. Dit kan ervoor zorgen dat niet alles wordt gelezen en de bezoeker misschien wel van de website weggaat.

Niet alle afbeeldingen zijn geschikt voor je website, afbeeldingen kunnen te groot zijn (resolutie) maar ook te zwaar (megabyte). Er zijn diverse tools waarmee je afbeeldingen “web-klaar” kan maken, neem contact met ons op als hier vragen over zijn.

Een afbeelding kan naast dat het de positieve ervaring van de bezoeker kan bevorderen ook positief meewerken aan SEO. Een afbeelding kan door computers niet worden gelezen, het is een afbeelding. Maar een afbeelding kan ook een beschrijving bevatten. Dit noemen we de alt-teksten van afbeeldingen. Als een bezoeker met de muis over een afbeelding heengaat wordt deze “alt-tekst” vaak weergegeven. Daarnaast geeft deze alt-tekst meer lading aan de content van het artikel of pagina. Zorg er dus altijd voor dat zodra er een afbeelding wordt geplaatst deze ook een alt-tekst bevat. (Hierbij natuurlijk wel opletten dat het niet hele verhalen bevat.)

Interne & externe links

Vaak wordt informatie van een artikel of pagina bij een andere website vandaan gehaald, dit is niet erg. Het is wel netjes om een link naar deze website te plaatsen. Het kan ook voorkomen dat een externe pagina (andere website) of interne pagina (zelfde website, andere pagina) meer informatie geeft over een specifiek onderwerp. Hier kan naartoe worden gelinkt.

De tekst die de link bevat noemen we Anchor teksten, deze teksten zijn klikbaar. Daarnaast wordt er een titel weergegeven zodra de bezoeker met de muis over de link beweegt.

Linkjes zijn ook belangrijk voor SEO, vooral externe links worden gewaardeerd. Ga niet hele lijsten met andere websites erbij zetten maar minimaal 1 website waarbij het onderwerp overeenkomt is wel belangrijk.

Schone code

Mustache Media zorgt er al met al voor dat er schone code wordt gebruikt bij de templates, dit proberen we altijd te optimaliseren. Maar ook de gebruiker van WordPress kan er wat aan doen om schone code te gebruiken. Vaak worden er teksten voor artikelen vanuit Word of een andere website direct naar de website gekopieerd.

Op dit moment neem WordPress de opmaak over die hier is gebruikt, dit zorgt voor onnodige code. Omdat de website zelf de opmaak van de teksten regelt moet dit ook schoon blijven. Het is daarom slim om teksten die worden gekopieerd eerst in Notepad of Teksteditor te zetten, pas daarna op de website te plakken.

Ga voor snelheid

Het is erg makkelijk om je website vol te stoppen met afbeeldingen en bestanden waar mensen heen kunnen klikken. Let wel op, de website laad al deze bestanden zodra de bezoeker de website bezoekt. Wij raden dan ook aan om niet elke afbeelding of PDF / Word bestand op de server te zetten. Hierboven heb ik het al gehad over het optimaliseren van afbeeldingen. Dit zijn de grootste killers van snelle websites. Mustache Media kan uw website optimaliseren om afbeeldingen voor u te verkleinen, neem hiervoor contact met ons op.

 

WordPress SEO : Conclusies

Deze handleiding geeft klanten van Mustache Media en gebruikers van de WordPress SEO door Yoast module inzicht hoe hiermee de WordPress site te optimaliseren. Naast contenttips ook een paar technische tips en tips voor conversie. Echter is het niet zo dat als alles goed is ingevuld je direct hoog gaat scoren in de rankings van Google. Als je hoog wilt ranken op zoekwoorden, zal er ook nog geweldige, betrokken content  moeten worden geschreven.

Als u hulp nodig heeft met het juist instellen van WordPress SEO door Yoast kan Mustache Media hiermee helpen. Neem contact met ons op met uw vraag.