Google Analytics Spam
We hebben er steeds vaker last van, Spam in Google Analytics. Accounts die niet meer actief zijn en toch nog verkeer krijgen.
De laatste tijd wordt er veel gediscussieerd over de spam die opkomt in Google Analytics. Waar komt het vandaan? Wat kunnen we eraan doen?
Google Analytics Spam begint steeds heviger te worden en het is een structureel probleem geworden. Het spam verkeer dat in Google Analytics opduikt zit 9 van de 10 keer niet echt op jouw website. Er zijn verschillende websites waar een script wordt gedraaid met daarin ad-random een UA code. Dit is dan ook direct het probleem maar ook tegelijk de oplossing.
Google Analytucs UA-code
UA staat voor Universal Analytics, de code wordt gebruikt om account informatie vanaf de website naar Google te versturen. De code is voor elke website uniek. Echter zit er enige logica in de opbouw van deze code. Als je begint met Google Analytics moet je een account aanmaken, binnen dit account moet er een property worden gemaakt en daarin wordt een standaard weergave gemaakt.
Voor je eerste property krijg je eenĀ UA-code die opgebouwd wordt op de volgende manier: UA-XXXXXXX-1, dit is standaard voor elke website hetzelfde. Maak jij een tweede property aan binnen dit account wordt dit: UA-XXXXXX-2, waarin “XXXXXXX” gelijk staat aan het nummer van de eerste property. Maak je een derde wordt het -3 etc…
Misbruik UA-code
Websites die misbruik maken van de UA-code maken voornamelijk gebruik van UA-XXXXXXX-1, het komt ook niet vaak voor dat er een tweede of een derde property worden toegevoegd. Om de misbruik dan ook tegen te gaan is het slim op het volgende te doen:
- Maak 3 properties aan met de benaming FAKE1, FAKE2, FAKE3. Dit zijn de properties die geheid spam verkeer zullen krijgen zonder dat de tracking-id actief op een website te zien is.
- Maak hierna een vierde property aan met de benaming # 1. Masterview (domeinnaam.nl/.com)
- Stel bij de property-instellingen deze property in als de standaard property en koppel deze aan Google Webmaster Tools.
- De UA-code die voor deze property gebruikt zal worden is UA-XXXXXXX-4, deze code zal niet snel worden opgepakt door spamtools.
Nu is dit natuurlijk geen oplossing voor websites waar al veel data instaat, deze data gaat verloren. Heb je echter minder “echte” bezoekers dan dat er aan spam-verkeer in Google Analytics verschijnt is het zeker een overweging om een paar extra properties aan te maken. Het is echter geen garantie dat er in de toekomst niet nog wat spam-verkeer op binnenkomt.
Persoonlijk heb ik een account waar meer dan 7 properties instaan, de eerste twee properties hebben last van spam-verkeer en de properties daarna niet meer.
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken!